Se hetki iskee aina väärään aikaan. On pimeää, kiire, ehkä lapset takapenkillä kinuamassa, ja kun käännät avainta, kuuluu vain surkea naksahtelu tai täydellinen hiljaisuus. Akku on mennyttä. Sydän menee vähän kurkkuun, mutta hengitä syvään – tämä on yksi helpoimmin korjattavista auto-ongelmista, kun tietää, miten toimia. Olen itse ollut samassa tilanteessa kymmeniä kertoja, ja joka kerta olen päässyt liikkeelle alle vartissa. Nyt kerron sinulle ne samat keinot, jotka toimivat, vaikka olisi −30 °C ja kello vasta kuusi aamulla.
Ensin kannattaa varmistua, että kyse on todellakin akusta. Jos valot palavat himmeinä tai eivät pala lainkaan, kaukosäätö ei reagoi, startti pyörii tosi hitaasti tai kuuluu vain yksi kliksahdus, syyllinen on melko varmasti akku. Jos taas valot loistavat kirkkaasti, mutta auto ei käynnisty, vika voi olla muualla. Mutta 95 % talviaamujen “ei lähde” -tapauksista johtuu juuri akusta.

Helpoin ja nopein tapa on lainata virtaa toisesta autosta. Tarvitset vain käynnistyskaapelit ja jonkun, joka suostuu pysähtymään hetkeksi. Laita autot keulat vastakkain, sammuta molemmat moottorit ja kaikki sähkölaitteet. Ensin punainen johto toimivan auton plusnapaan, sitten omaan plusnapaan. Musta johto toimivan auton miinukseen ja omaan autoosi johonkin paljaaseen metalliin – esimerkiksi moottorilohkon pulttiin. Anna toimivan auton käydä muutama minuutti tyhjäkäynnillä, niin, että akku saa vähän virtaa. Sitten yrität käynnistää omaasi. Useimmiten se hörähtää eloon heti, viimeistään parin minuutin päästä. Kun auto käy, irrota johdot täsmälleen päinvastaisessa järjestyksessä. Ja heti kun pääset liikkeelle, aja vähintään parikymmentä minuuttia – laturi hoitaa loput.
Jos olet yksin eikä ketään näy, paras kaverisi on pieni litiumboosteri Ne näyttävät isolta powerbankilta, mahtuvat hansikaslokeroon ja maksavat 70–150 euroa. Liität vain klemmarit akkuun, odotat puoli minuuttia ja käynnistät. Se toimii pakkasessa, sateessa, keskellä yötä – eikä tarvitse pyytää apua keneltäkään. Kerran olin mökkitien päässä, −27 astetta, ja boosteri pelasti koko viikonlopun. Suosittelen ihan jokaiselle autoilijalle, se maksaa itsensä takaisin jo ekalla kerralla.
Manuaalivaihteisella autolla voi vielä kokeilla vanhaa kunnon työntökäynnistystä Jos on tasainen paikka ja pari kaveria (tai ymmärtäväinen puoliso), laitat kakkosvaihteen päälle, kytkin pohjaan, annat auton rullata 15–20 km/h ja päästät kytkimen ylös kaasua painaen. Moottori yleensä herää henkiin saman tien. Automaatilla tätä ei kannata edes yrittää – vaihdelaatikko sanoo kiitos mutta ei kiitos, ja korjauslasku on muutaman tonnin luokkaa.

Joskus akku on niin kuollut, että mikään ei auta paikan päällä Silloin ei auta muu kuin nostaa akku pois ja ladata se sisällä kunnolla. Nykyiset älylaturit osaavat herättää henkiin jopa täysin tyhjät akut yön yli. Kannattaa pitää sellaista laturia aina autotallissa valmiina – se on halpa vakuutus.
Ja se paras neuvo lopuksi: älä anna akun päästä tyhjäksi enää koskaan. Sammuta valot, irrota laturit, älä jätä sisävaloja palamaan. Jos auto seisoo yli viikon, irrota miinusnapa tai laita ylläpitolaturi kiinni. Talvella akku heikkenee helposti puoleen tehostaan, joten jos akku on yli neljä vuotta vanha, harkitse uutta ennen kuin se jättää sinut pulaan.
Akku tyhjenee aina väärään aikaan, mutta kun osaat toimia, se on vain pieni hidaste matkalla. Pidä boosteri tai käynnistyskaapelit takakontissa, niin mikään talviaamu ei pääse pilaamaan päivääsi. Ja kun seuraavan kerran kuulet sen tutun naksahtelun, voit vain hymyillä, kaiva boosterin esiin ja jatkaa matkaa kuin mikään ei olisi tapahtunut.

