Siirry suoraan sisältöön

Miten renkaat pitää täyttää talvella oikein

Miten renkaat pitää täyttää talvella oikein

Talvi tulee aina yllättäen, vaikka kalenteri väittäisi toista. Yhtäkkiä lämpötila laskee kymmenen astetta, tiet muuttuvat liukkaiksi ja auto tuntuu yhtäkkiä erilaiselta ajaa. Moni muistaa vaihtaa talvirenkaat ajoissa, mutta aivan yhtä moni tekee samalla pienen, mutta kohtalokkaan virheen renkaiden paineiden kanssa – ja huomaa sen vasta silloin, kun auto lähtee luisuun mutkassa.

Asia on yksinkertainen, mutta fysiikka ei anna armoa.

Missä oikea paine lukee?

Älä arvaile. Auton valmistaja on jo kertonut tarkalleen, mikä paine kuuluu renkaisiin. Luvut löytyvät yleensä kuljettajan ovenpielestä, polttoaineluukun sisäpuolelta tai käsikirjasta. Ne on aina annettu kylmille renkaille – eli sellaisille, jotka ovat seisseet ulkona vähintään muutaman tunnin ja ovat saman lämpöisiä kuin ympäristö.

Helppo juttu, eikö? Kaikki vain täyttävät renkaat siihen lukuun ja ajavat pois.

Valitettavasti talvella se ei toimi niin.

Miten renkaat pitää täyttää talvella oikein

Se hetki, kun fysiikka iskee

Kuvittele, että täytät renkaat lämpimässä hallissa tai shinnomontussa, jossa on +18…+20 °C. Paineet ovat juuri täydelliset 2,3 baria. Sitten ajat ulos – ja ulkona on –15 °C.

Mitä tapahtuu?

Ilma renkaassa kylmenee ja kutistuu. Jokainen kahdeksan–kymmenen asteen lasku ulkolämpötilassa pudottaa painetta noin 0,1 baria. Kun lämpötila laskee hallin +20 asteesta kadun –15 asteeseen, eroa on 35 astetta – eli paine tippuu jopa 0,4 baria.

Siitä täydellisestä 2,3 barista onkin yhtäkkiä jäljellä vain 1,9.

Et välttämättä huomaa mitään erikoista kauppareissulla, mutta maantienopeuksissa auto on yhtäkkiä veltto, jarrutusmatka pitenee ja renkaat kuluvat reunoistaan epätasaisesti. Pahimmassa tapauksessa auto lähtee helpommin sivuluisuun.

Yleisin virhe, jonka melkein kaikki tekevät

Lähes kaikki täyttävät renkaat juuri shinnomontussa talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Siellä on lämmin, mukavaa ja painemittari käden ulottuvilla. Ja juuri siinä on ansa.

Jos haluat, että paineet ovat oikeat talvikelissä, sinun täytyy joko:

  • täyttää renkaat ulkona kylmässä (paras tapa), tai
  • kompensoida lämpötilan pudotus etukäteen.

Miten se tehdään käytännössä?

Helpoin ja varmin tapa: tarkista ja täytä renkaat aamulla ulkona ennen ensimmäistä ajoa, kun renkaat ovat täysin kylmät. Silloin näet todellisen tilanteen. Jos paine on liian alhainen, täytä juuri sen verran kuin puuttuu – ei enempää.

Jos sinulla on vain lämmin halli käytössäsi, toimi näin: Laske lämpötilaero hallin ja ulkoilman välillä. Lisää noin 0,1 baria jokaista kymmentä astetta kohden, jonka ulkona on kylmempää.

Esimerkki:

  • Normaalipaine autossasi on 2,3 bar
  • Hallissa on +18 °C, ulkona –12 °C → ero 30 °C
  • Lisää 0,3 bar → täytä hallissa 2,6 bariin

Kun ajat ulos ja renkaat kylmenevät, paine laskee juuri sopivasti 2,3 bariin.

Älä pelästy isompaa lukemaa hallissa – se on vain väliaikainen. Kun renkaat ovat taas kylmät ulkona, paine on täydellinen.

Miten renkaat pitää täyttää talvella oikein

Entä jos täyttää liian vähän?

Moni ajattelee vanhan legendan mukaan, että ”talvella pitää ajaa vähän löysemmillä renkailla, niin pito on parempi”. Se on vaarallinen myytti.

Liian alhainen paine talvella tekee autosta hallitsemattoman, kasvattaa polttoaineen kulutusta ja syö renkaat epätasaisesti. Nasta voi irrota helpommin, koska rengas muotoilee liikaa.

Entä jos täyttää liikaa?

Liika painekaan ei ole hyvä. Ylipaineisellä renkaalla on pienempi kosketuspinta tien kanssa, auto pomppii jäisillä teillä ja keskiosa kuluu nopeasti. Lisäksi kova rengas voi halkea pahasta kuopasta kovalla pakkasella.

Pysy siis valmistajan ohjeissa – äläkä koskaan ylitä maksimipainetta, joka on merkitty renkaan kylkeen.

Muutama kultainen sääntö talveen

Tarkista paineet kerran kuussa ja aina ison lämpötilan muutoksen jälkeen. Käytä luotettavaa mittaria – huoltoasemien letkut voivat valehdella. Älä luota TPMS-valoon yksin – se hälyttää yleensä vasta, kun paine on jo 20–25 % liian alhainen. Jos ajat paljon moottoritietä, voit pitää paineita hieman valmistajan suosituksen ylärajoilla (max. +0,2 bar) – se säästää polttoainetta ja parantaa vakautta.

Talvella renkaat ovat ainoa asia, joka pitää sinut tiellä. Anna niille se puoli tuntia huomiota, niin ne kantavat sinut turvallisesti kevääseen – ilman turhia luisuja, ilman ylimääräisiä kuluja ja ilman sydämentykytyksiä.

Pidä paineet kunnossa, niin talvi tuntuu paljon mukavammalta.

Laura Nieminen

Laura Nieminen

Elämäntapa- ja hyvinvointiaiheisiin erikoistunut kirjoittaja. Uskon, että pienet muutokset arjessa voivat tuoda suuria tuloksia. Kirjoitan käytännön vinkkejä ja inspiroivia ajatuksia, jotka tekevät elämästä helpompaa ja tasapainoisempaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *