Talvi tulee aina yllättäen, vaikka kalenteri väittäisi toista. Erityisesti diesel-kuskit tietävät sen tunteen, kun aamulla painaa starttia ja moottori vain vinkuu tyhjää. Useimmiten vika ei ole itse autossa vaan pienissä asioissa, jotka kylmä paljastaa armottomasti. Tässä koko lista syyllisistä ja toimivat ratkaisut, jotta dieselisi käynnistyy joka aamu kuin kesäpäivänä.
Polttoaine on jähmettynyt – yleisin syy kaikista
Diesel sisältää parafiinia, joka alkaa kiteytyä kylmässä. Ensin polttoaine sameutuu, sitten se muuttuu geeliksi ja lopulta se tukkii suodattimen ja putket täysin. Pumppu pyörii, mutta polttoainetta ei tule tippaakaan. Tämä tapahtuu helposti jo miinus kymmenessä, jos tankissa on kesä-dieseliä.
Näin estät sen: tankkaa aina talvidieseliä heti kun lämpötila laskee pysyvästi alle nollan. Talvidieselissä on vähemmän parafiinia ja se kestää jopa miinus kolmekymmentä. Jos epäilet tankkausaseman laatua, lorauta joukkoon antigeeleitä jo tankatessa. Ne pitää polttoaineen juoksevana vaikka miinus neljässäkymmenessä. Jos diesel on jo jähmettynyt, auta lämmittämällä suodatin ja putket lämpimällä vedellä tai hiustenkuivaajalla ja vaihda suodatin uuteen.
Vesi jäätyy polttoainejärjestelmään – näkymätön tappaja
Vesi kertyy tankkiin kahdella tavalla: huonosta polttoaineesta tai kondensaatiosta lähes tyhjässä tankissa. Vesi on dieseliä raskaampaa, joten se laskeutuu pohjalle ja jäätyy ensimmäisenä. Tuloksena jäätynyt suodatin tai tukkeutuneet putket.
Pidä tankki aina vähintään puolillaan talvella. Mitä vähemmän ilmaa, sitä vähemmän kosteutta tiivistyy. Käytä myös vedenpoistoaineita säännöllisesti. Ne sitovat veden ja kuljettavat sen palamaan moottorin mukana.
Akku on liian heikko – diesel vaatii raa’an voiman
Dieselmoottori tarvitsee käynnistykseen paljon enemmän virtaa kuin bensakone. Pakkanen hidastaa kemiallista reaktiota akussa jopa kuudellakymmenellä prosentilla ja samalla öljy muuttuu paksuksi. Jos akku on jo kolmen-neljän vuoden ikäinen, se ei enää jaksa.
Tarkista akku joka syksy kuormitushaarukalla. Jos kapasiteetti on alle kuudenkymmenen prosentin, vaihda heti uuteen. Älä säästä väärässä paikassa. Hyvä kylmäkäynnistysakku (vähintään 700-800 CCA) maksaa itsensä takaisin ensimmäisenä pakkasaamuna.
Hehkutulpat ovat loppuun palaneet – kylmä moottori ei syty ilman apua
Hehkutulpat lämmittävät palotilan ennen käynnistystä. Jos edes yksi tulppa on rikki, käynnistys muuttuu vaikeaksi ja moottori tupruttaa valkoista savua. Usein vika tulee hiljalleen, joten huomaat sen vasta kunnon pakkasilla.
Katso kojelaudasta kierrejousisymbolia. Jos se palaa liian pitkään tai vilkkuu käynnistyksen jälkeen, vie auto diagnostiikkaan. Hehkutulppien vaihto on halpa ja nopea korjaus, mutta säästää hermoja talven mittaan.

Mäntien kuluminen ja huono puristus – vanhemman dieselien klassikko
Kun moottorissa on jo parisataa tuhatta ajettuna, männänrenkaat ja sylinterit kuluvat. Puristus laskee ja kylmä ilma ei enää kuumene tarpeeksi syttyäkseen. Lämpimänä moottori saattaa vielä käynnistyä, mutta pakkasessa ei enää millään.
Ainoa tapa varmistaa on puristusmittaus. Jos arvot ovat selvästi alle valmistajan speksien, edessä on iso remontti. Siksi säännölliset huollot ja laadukas öljy ovat kultaakin kalliimpia.
Liian paksu öljy – tekee startista mahdotonta
Moni vaihtaa vanhempaan dieseliin paksumpaa öljyä öljynkulutuksen takia. Kesällä se toimii, mutta talvella öljy muuttuu hunajaksi ja starttimoottori käyttää kaiken voimansa vain öljyn sekoittamiseen.
Käytä aina valmistajan suosittelemaa öljyä, esimerkiksi 5W-30 tai 0W-40. Ne pysyvät juoksevina vaikka miinus kolmessakymmenessä. Pieni öljynkulutus on parempi kuin auto joka ei käynnisty.
Ilmaa polttoainejärjestelmässä – pumppu pyörittää tyhjää
Ilma pääsee järjestelmään vuotavan tiivisteen, väärin asennetun suodattimen tai täysin tyhjän tankin takia. Ilma on pakattavaa, joten paine ei nouse ja ruiskut eivät toimi.
Vanhoissa autoissa on käsipumppu, jolla ilma poistuu. Uudemmissa pitää pyörittää starttia pitkään tai käyttää diagnostiikkalaitetta. Helpoin tapa on välttää tyhjä tankki ja vaihtaa suodatin aina oikein.
Korkeapainepumppu tai suuttimet ovat lopussa – kallein mutta harvinaisin
Nyky-dieselien herkät common rail -järjestelmät eivät kestä huonoa polttoainetta. Jos pumppu tai suuttimet vuotavat, paine ei nouse käynnistykseen vaadittavaan kahteen sataan baariin. Moottori vain vinkuu.
Tämä tulee yleensä hiljalleen. Ensimmäisiä merkkejä ovat huono käynnistys kylmänä ja nykiminen. Säännöllinen huolto ja laadukas polttoaine ovat ainoa tapa välttää kalliit korjaukset.
Kun tiedät nämä kahdeksan syytä ja hoidat ne kuntoon ennen ensimmäistä kunnon pakkasta, dieselisi käynnistyy talvella yhtä varmasti kuin kesällä. Pieni ennakointi säästää hermot, ajan ja ennen kaikkea rahat. Talvi voi tulla, sinä olet valmis.

