Auton 12 V pistoke eli se entinen tupakansytytin on kätevä keksintö, mutta se ei ole rajaton. Moni käyttää sitä kuin seinäpistoketta kotona ja työntää sinne kaiken maailman vehkeitä. Se on iso virhe. Joskus seurauksena on vain tyhjentynyt akku, joskus palaneita sulakkeita – ja pahimmillaan palava auto. Tässä on viisi asiaa, joita et halua koskaan nähdä siinä pistokkeessa.
1. Vanha kunnon tupakansytytin
Nykyautoissa on kahdenlaisia 12 V reikiä: kapeita lisävarustepistokkeita ja harvinaisempia leveitä aitoja sytytinpesiä. Jos yrität väkisin tunkea vanhan kunnon metallisen sytyttimen kapeaan lisävarustepistokkeeseen, se voi juuttua tai alkaa hehkua siellä missä ei ole tarkoitettu hehkumaan. Lopputulos? Sulanut pistoke, palaneen muovin haju ja mahdollisesti satojen eurojen korjauslasku. Jos haluat sytyttää tupakan, osta kunnon USB-sytytin – ei sitä 80-luvun rautalankaa.
2. Liian tehokas invertteri
Tarvitsetko 230 V kahvinkeitintä tai tehokasta laturia? Älä koskaan kytke yli 150–200 W invertteriä tupakansytyttimeen. Useimpien autojen pistoke kestää maksimissaan 10–15 A (eli 120–180 W). Isompi invertteri imee liikaa virtaa, johtimet kuumenevat, sulake palaa – tai pahempaa, johdot alkavat sulamaan. Jos tarvitset kunnon tehoa, kytke invertteri suoraan akulle omilla kaapeleilla ja sulakkeella. Muuten saatat katsoa, kun kojelauta täyttyy savulla.
3. Mitään, mitä jätät päälle yön yli (jos pistoke ei katkea)
Monessa autossa 12 V pistoke sammuu, kun sammutat virran – mutta monessa se jää päälle. Jos unohdat videorekisterin, USB-jakajan tai kylmälaukun yöksi kiinni, heräät aamulla tyhjään akkuun. Pieni 5 W rekisterikamera vie 120 Wh yön aikana – se on jo kymmenesosa tavallisen akun kapasiteetista. Tarkista autostasi, katkeavatko pistokkeet vai eivät – ja jos eivät, irrota kaikki ennen kuin lukitset oven.
4. Alle viiden euron USB-laturit ja muut halppistarvikkeet
Ne kuulostavat hyvältä diililtä, mutta sisällä on yleensä surkea elektroniikka. Ne antavat epävakaata jännitettä, ylikuumenevat ja voivat pahimmillaan rikkoa puhelimen akun tai koko pistokkeen. Ja kun ne vetävät liikaa virtaa, sulake palaa tai pistoke sulaa. Panosta edes kympin aitoon laturiin – se maksaa itsensä takaisin jo ensimmäisenä vuonna.
5. Mitään metallista ”ihan vaan kokeeksi”
Avaimenperä, kolikko, ruuvi – ne kaikki ovat erinomaisia tapoja aiheuttaa oikosulku. Kun metalli koskettaa molempia napoja yhtä aikaa, virta nousee hetkessä satoihin ampeereihin. Tuloksena on kipinöinti, sulanut muovi ja mahdollisesti palanut johdotus. Jos jotain putoaa pistokkeeseen, sammuta auto, ota taskulamppu ja muovi- tai puupinsetit – ei koskaan paljain sormin tai metallityökalulla.
Auton 12 V pistoke on loistava keksintö, kun sitä käytetään oikein. Pidä mielessä nämä viisi kieltoa, niin säästät hermot, akun ja mahdollisesti koko auton. Lataa puhelin, käytä rekisterikameraa ja pidä kahvi lämpimänä – mutta tee se fiksusti. Turvallinen auto on paras auto!


